Засади парламентського контролю (нагляду) в Україні

Перший модуль курсу має назву «Засади парламентського контролю (нагляду) в Україні» і присвячений розгляду поняття «парламентський контроль» як одного із пріоритетних напрямків діяльності парламенту у країнах розвинутої демократії.

Парламентський контроль – це особливий вид державного контролю, який здійснюється Верховною Радою України на підставі та у межах, визначених Конституцією і законами України, що дає змогу парламентові отримувати достовірну й об'єктивну інформацію про фактичне виконання своїх обов'язків і повноважень відповідними органами влади та їх посадовими особами, належним чином реагувати на виявлені порушення і, відтак, спрямований на забезпечення конституційної законності та державної дисципліни у сферах їх безпосередньої владно-управлінської діяльності. 

Ураховуючи, що Верховна Рада України є представницьким органом, здійснення нею контрольної функції набуває особливостей різновиду державного контролю. За версією національної юридичної школи, парламентський контроль набуває форми державного контролю, який виходить за межі традиційних уявлень про державний контроль як засіб забезпечення законності у державному управлінні.  

У країнах з парламентською або змішаною республіканською формами державного правління парламентський контроль пов’язаний з політичною відповідальністю уряду перед парламентом, адже результати його здійснення можуть спричинити застосування механізмів такої відповідальності. 

Вітчизняні політики і юристи до парламентського контролю відносять будь-які контрольні за загальним характером дії Верховної Ради України й навіть дії народного депутата України. Однак парламентський контроль є спеціальною за змістом і формами діяльністю парламенту, його палат чи комітетів, а також визначених органів і посадових осіб — рахункової палати й омбудсмана. Спеціальними є й форми парламентського контролю, способи, методи і порядок його здійснення та реагування на отримані результати. 

Тому дії з боку парламенту, що здійснюються при розгляді законопроєктів, призначенні на різні посади або звільненні з посад, у порядку імпічменту тощо, безпосередньо до парламентського контролю не належать, але опосередковано – так.  

Для того щоб краще розібратися у даному питанні цей модуль опише існуючі підходи до класифікації парламентського контролю (за характером, часом, наявністю санкцій тощо) та детальніше розкриє розбіжності між опосередкованим та безпосереднім контролем. Слухачі зможуть краще зрозуміти повноваження Верховної Ради України щодо заслуховування щорічного послання Президента, відмінності між «годиною запитань до Уряду» та повноцінною інтерпеляцією. Водночас у модулі надається перелік законодавчих актів з якими повинен ознайомитися кожен хто дотичний до планування, організації, здійснення та моніторингу заходів парламентського контролю.  

Виходячи з наведеного перший модуль включає такі уроки:

·        Парламентський контроль, як частина державного нагляду;

·        Прямий та опосередкований парламентський контроль (нагляд);

·        Законодавчі акти, що регулюють парламентський контроль та особливості звітування Уряду.

 

В кінці модулю Вам буде запропоновано пройти тестове завдання, яке дозволить оцінити рівень засвоєння матеріалу.